Drie jaar na de succesvolle retrospectieve tentoonstelling van de Belgische kunstenaar Max Selen organiseert het Art Center Hugo Voeten een nieuwe tentoonstelling van zijn werken.
Ter gelegenheid van zijn 85ste verjaardag zullen er uitsluitend nooit eerder tentoongestelde schilderijen gepresenteerd worden, gemaakt tussen 2000 en nu. De werken tonen de unieke en scherpe blik van Max Selen op de positie van het individu in de geglobaliseerde wereld.
Negarealistische blik
Al meer dan 45 jaar wordt Max Selen beschouwd als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de hyperrealistische schilderkunst in België. Toch heeft de kunstenaar altijd een heel eigen visie gehad binnen deze stijl. Terwijl de eerste hyperrealisten werkten vanuit de fotografie vertrok hij in de jaren 70 nog steeds vanuit de zintuiglijke waarneming van de werkelijkheid. Hij maakte gebruik van de 'trompe l'oeil' technieken die hij leerde van zijn vader, een huisschilder gespecialiseerd in de nauwkeurige imitatie van houtsoorten.
Het is pas in de loop van de jaren 80 dat Max Selen zijn eigen foto's begon te gebruiken om composities te creëren. Niet alleen dia's maar ook negatieven werden toen geprojecteerd op de oppervlakte van zijn doeken. Zo kwam hij tot het negarealisme: een unieke en bevreemdende beeldtaal waarin de kleuren niet meer trouw zijn aan de werkelijkheid. Met de ontwikkeling van de digitale technologie is Max Selen de laatste jaren steeds meer gaan werken met numerieke fototoestellen en grafische programma's, zoals Photoshop, om zijn eigen beeldmateriaal te
bewerken.
Meesterlijke illusie
In de schilderkunst van Max Selen blijft de ruimte van het doek in essentie bedrieglijk. De kunstenaar gebruikt de kracht van de digitale technologie om zijn foto's van kleur en schaal te veranderen of bolle perspectieven en lijnen recht te trekken. Fragmenten van foto's worden ook vaak gecombineerd als ware collages. Het dun schilderen van de finale compositie met olieverf op het doek zorgt voor een overtuigende illusie van deze surrealistische taferelen.
Om dit resultaat te versterken kiest hij regelmatig om de rug van observerende personages te tonen, het Caspar David Friedrich effect. In de schilderijen van deze romantische Duitse kunstenaar uit de 19de eeuw zijn de figuren steeds op de rug afgebeeld en verzonken in de aanschouwing van de natuur. De kijker heeft dan het gevoel om zelf deel te nemen aan de ervaring van de personages. Daar waar de meeste hyperrealistische schilders zich concentreren op het weergeven van objecten of architecturen (stillevens of landschappen dus) kiest Max Selen vaak resoluut voor het tonen van zijn medemens.
Genretaferelen van een globentrotter
De meerderheid van Max Selens doeken van de laatste twintig jaar hebben zijn vele reizen rond de wereld als startpunt. Zijn verblijven in de Verenigde Staten, Nepal, India, Mali, Namibië, Zuid-Afrika, Portugal, Duitsland, Italië of Frankrijk zijn voor hem de perfecte gelegenheid om van dichtbij foto's te nemen van groepen van mensen die
aan culturele consumptie meedoen: bezoekers van musea, schoolkinderen of groepen van bejaarden op stap, enz.
Een tweede groep werken toont mensen in hun alledaagse activiteit vanop een grotere afstand. Vanuit de venster van zijn kamer laat Max Selen de beweging van mensen in de openbare ruimte (voetgangers op een zebrapad, rustende mensen op een bank, passanten op een plein) zien. De intimiteit van banale situaties wordt geschonden door ze voor de eeuwigheid vast te leggen in de verf.
Een derde en laatste groep werken bestaat uit portretten van mensen die Max Selen ontmoette op zijn reizen: Berbervrouw, Namibiër, Nepalese kinderen, enz. Centraal in deze werken is dan de blik van deze figuren en hun directe en frontale relatie met de toeschouwer. De schilderijen van Max Selen vormen hedendaagse versies van de klassieke genretaferelen waarin een portret van de maatschappij wordt geschetst.
Maar in tegenstelling met zijn voorgangers ontkent Max Selen elke vorm van moralistisch gedrag. Als er toch een moraal uit zijn schilderijen gehaald wordt komt het van de bezoeker en niet van hem. Door af en toe zelf in het beeld te verschijnen (vanop de rug gezien en dus onherkenbaar en anoniem) toont hij zichzelf als een mens zoals de andere, niet beter of slechter, gewoon een kind van zijn tijd.
Praktische gegevens
Persconferentie met Max Selen op vrijdag 17 maart om 10.00uur.
De vernissage van de tentoonstelling The Inverted View van Max Selen gebeurt op zondag 19 maart 2017 om 15.00 uur, in aanwezigheid van Max Selen en met een openingswoord van Ernest Van Buynder, voorzitter van de Vrienden van het M HKA: van harte welkom!
De tentoonstelling is open tot 24 juni 2017 en gratis te bezoeken van donderdag tot en met zaterdag,tussen 13.30 uur en 17.00 uur (laatste inkom om 16.30 uur).
Contact
Art Center Hugo Voeten
Vennen 23
2200 Herentals
+32 14 22 91 18
info@artcenterhugovoeten.org
www.artcenter.hugovoeten.org